Monday, January 20, 2020

Essay examples --

Over het opeten van twee boterhammen doe je langer dan over à ©Ãƒ ©n. Je huiswerk maak je sneller als je niet tegelijkertijd tv kijkt. Een reclame die je dagelijks ziet, onthoud je beter dan een die je minder vaak ziet. Kijk nu naar 2 kinderen, waarvan de à ©Ãƒ ©n tweetalig opgroeit en de ander à ©Ãƒ ©ntalig. Het tweetalige kind heeft het dubbel zo druk, ook is het taalaanbod verdeeld over twee talen. Betekent dit ook dat meertaligen daardoor langzamer zijn in hun taalverwerving? Wat is het effect op de spraak- en taal ontwikkeling? Welke factoren hebben invloed op taalproblemen bij meertalige kinderen? Op al deze vragen zullen we proberen antwoord te geven in deze deelvraag. Wat is tweetaligheid? Tweetaligheid betekent het kunnen gebruiken van twee verschillende talen in diverse communicatievormen. Het komt niet vaak voor dat beide talen even goed beheerst worden, oftewel een gebalanceerde tweetaligheid. Meestal is er sprake van een dominante taal, deze wordt makkelijker gebruikt dan de tweede taal. Er bestaan twee verschillende soorten tweetaligheid: simultane en successieve tweetaligheid. Simultane tweetaligheid Er is sprake van simultane tweetaligheid als een kind twee (soms drie) talen gelijktijdig aanleert. Vanaf jongs af aan worden de talen aangeboden. Van beide talen moeten de woordstructuur, woordvorming en zinsleer worden verworven. In allebei de talen gaan kinderen door dezelfde taalontwikkeling als kinderen die à ©Ãƒ ©ntalig worden opgevoed. Simultane opvoeding vergt een bepaalde structuur van de ouders. In bepaalde situaties moet een bepaalde taal worden gesproken. Thuis bijvoorbeeld Engels en op school Nederlands. Successieve tweetaligheid Als een kind tot op een latere leeftijd à ©Ãƒ ©ntalig wordt opgevoed en dan pas in aanraking komt met ... ... in het onderwijs voorkomt. Vaak draait het in zulke gevallen om groepen die minderwaardig worden gezien in een samenleving, zoals Marokkanen in Nederland. Dit wordt ook wel subtractieve tweetaligheid genoemd. Dit houdt in dat een kind 2 talen kan spreken en gebruiken maar beide talen zijn van (te) lage kwaliteit. De andere vorm is additieve tweetaligheid, de eerste taal/moedertaal wordt op een voldoende manier gebruikt en daarom kan er een tweede taal aan worden toegevoegd. Op deze manier van het gebruiken van twee talen ontstaan positieve effecten. Doordat meertalige kinderen al vanaf jongs af aan zich veel bezighouden met taal en verschillen in talen, zijn zij zich er snel bewust van wanneer er bepaalde taalverschijnselen voorkomen. Zij kunnen dit verbinden aan verschijnselen die zij in verschillende talen kennen en daardoor leren ze de nieuwe fenomenen snel aan.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.